CO2-uitstoot… and the winner is?

Wij raken er niet over uitgesproken: de CO2-uitstoot.
Er is al veel geschreven over de gevolgen van de CO2-uitstoot op de belastingwetgeving in de komende jaren. Iets wat autofabrikanten niet ongemoeid hebben gelaten.

Elke keer word ik verrast met de mogelijkheden om de CO2-uitstoot op een bepaald model toch weer iets te verlagen. Dit heeft tot gevolg dat de auto net in de gewenste bijtellingklasse valt.
En wat is het dan toch zuur, dat de fabrikant er alles aan doet om de CO2 zo laag mogelijk te houden en je net met slechts één gram de gewenste bijtellingklasse (lees: de Nederlandse afzetmarkt) niet kunt benaderen. Of dat een lichtmetalen velg met een andere inchmaat een toeslag op de CO2- uitstoot betekent. Ook dit kan gevolgen hebben voor de bijtellingklasse van de gewenste auto!

Op dit moment wordt door Renault volop ingezet met de nieuwe Megane Energy dCi 110 Stop & Start eco² met een CO2 uitstoot van 95 gram wat betekent: 14 procent bijtelling voor de leaserijder!
Uniek in het populaire C-segment. Maar de volgende speler staat al met een benzinemotor klaar in de startblokken van hetzelfde segment: de Ford Focus 1.0 ecoboost 100pk met ook 14 procent bijtelling. Iets later wordt deze gevolgd door een dieselmotor in dezelfde bijtellingklasse.
Maar deze gunstige bijtelling van 14% eindigt op 30 juni aanstaande. Dus werk aan de winkel voor deze merken om zoveel mogelijk afzet in het leasesegment te genereren.

Is de strijd dan voorbij en gaan deze twee modellen ‘het’ uitmaken voor het komende jaar of komen er nog meer verrassingen aan? Ik sluit dit niet uit. Immers, slechts een paar ‘grammetjes’ uitstoot kan het verschil maken!

Bastiaan Stierum

Over Bastiaan Stierum

Bastiaan Stierum, Manager Inkoop, blogt, schrijft en tweet over autonieuws.

Speciale interesse voor de zakelijke rijder met praktisch nieuws bij de aanschaf van een nieuwe lease-auto.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>